“The Hunger Games” als weerspiegeling van de huidige brutale wereld

Dit is niet de eerste film over een totaal ontspoorde samenleving. Het thema is misschien niet uitzonderlijk, de betoverende aantrekkingskracht van de heldin Katniss Everdeen, subtiel gespeeld door Jennifer Lawrence, en de wijze waarop extreme ongelijkheid, gebrek aan democratie, de ontaarding van de roddelmedia en realiteitstelevisie aan bod komen, zorgen ervoor dat ‘Hunger Games’ een opvallende en geslaagde film is.

Recensie door Laura Fitzgerald

Het verhaal vindt plaats in de toekomst in een verschrikkelijke wereld. Het land is opgedeeld in 12 districten waarbij de heersende elite jaarlijks ‘hongerspelen’ organiseert met twee jongeren uit elk district die in een afgrijselijke televisiestrijd elkaar moeten afmaken. De laatste overlevende wint. De prijs voor de winnaar is rijkdom en prestige. Katniss wordt door de kracht van haar aangeboren menselijkheid een symbool voor de mogelijkheid van iets anders. Het begint met Katniss die een poging doet om haar zuster uit de ‘hongerspelen’ weg te houden en daarom de allereerste vrijwilliger ooit is die aan de strijd meedoet.

Als dochter van een mijnwerker uit een bijzonder arm district komt Katniss enkele dagen terecht onder de meer begoede lagen in de steden terwijl de deelnemers aan de hongerspelen zich voorbereiden op een harde strijd waarin maar één van hen zal overleven. Katniss staat perplex. Ze laat haar lichaam en wenkbrauwen waxen en bleken als voorbereiding op een interview met een presentator van het televisiespel. Het is geen toeval dat de natuurlijke schoonheid van Katniss het beste tot uiting komt als ze niet geschilderd of gepolijst is in opdracht van een geënsceneerde en voyeuristische camera.

De vader van Katniss kwam om bij een mijnongeval waarna zij voor haar familie moest zorgen. Ze heeft leren te overleven. Haar vindingrijkheid en de talenten die ze ontplooit tijdens de hongerspelen worden gecombineerd met een menselijke solidariteit die aan bod komt in de vriendschap die ze ontwikkelt met een andere jonge zwarte kandidate.

Het voorkomen speelt een symbolische rol in de film. De rijkeluisjongeren in de stad gaan getooid in ostentatieve kledij met een bijna clowneske make-up. Dat versterkt de tegenstelling tussen extreme rijkdom en armoede. De rijken komen kleurrijk maar belachelijk over, terwijl de arme bevolking in slordige grijze en bruine kledij wel menselijk en benaderbaar overkomen. De ‘elk voor zich’-mentaliteit van de heersende elite is de basis voor de ‘Hongerspelen’. Het kan ook gezien worden als een parodie op de huidige wereld die wordt gedomineerd door een kapitalistisch systeem in crisis dat op brutale wijze een besparingsbeleid oplegt zonder rekening te houden met de menselijke tol van dit beleid.

De film laat uitschijnen dat het verschrikkelijke dictatoriale bewind aan de macht kwam nadat een opstand de kop werd ingedrukt. De deelname van Katniss aan de Hongerspelen geeft de bevolking nieuwe hoop. Het feit dat Katniss moet meestappen in een geveinsde romantische relatie om het systeem te bestrijden, belemmert haar enorm. Ook dit kan gezien worden als een weerspiegeling van de vele moeilijkheden die jongeren kennen om echt zichzelf te kunnen zijn en zich te kunnen ontwikkelen op basis van positieve menselijke verhoudingen in een kapitalistische wereld die wordt gedomineerd door media vanuit de bedrijfswereld die rigide opvattingen over schoonheid, genderrol,… opleggen. Er broeit echter iets. Maar kan Katniss de basis leggen voor een opstand? Ontdek dit zelf in de film of het boek.